Wednesday, April 11, 2012

party cendawan kat taman guru

salam dari hati ke hati

tajuk xle blah kan?
hahahaha
semalam nye hal la..
ak balik lepas mak dialysis semalam skali lalu kat depan taman guru ade byk cendawan
aku ckp ngan mak wahh mak cendawan
akak (akak aku yg sulung) pon ckp mak nak ke?
mak nak gak..heee
pegila.. mmg byk
org jual cendawan
ni bukan cendawan tiram biase tu
ni cendawan kampung tu
cendawan busut ea org panggil
org kedai tu ckp dari gomeh (gemas)
skali tnye rege..
pengsan aku.. seiikat rm10..
aku dah macam really?
tapi mak dah nak
akak pon boli jola..
bahagi dua dia sket mak sket

then mak ckp nk masak sup
aku pon dah ea2 sop
my fav.
tgharila baru masak

so inilah adengan hari ni
pagi tadi aku bangun (pagila sgt ea zana!!!)
mak ckp cendawan tu dia da siap siang..
aku marahlah
sebab xkasi dia peluh2 sgt.. tiub tu xle basah..
then dia ckp ko xghotii do nk siang
faineee aku da ok..
dah siap kan
then dia ckp abg ado boli kolapo tu..
ko masak lomak ea.
lotak soraii.. aku da mcm wut de??
okla.. masakla..
sonang jo masak ea..
den yg xghoti (aka pemalas ni) pon pandai.. jadi jo

cendawan yg mak den dah siang katernye..
yg aku xreti nk siang tu kan? dibasuh n ditoskan..
kelapa 2 batang serai seruas jari aku yg comel kunyit
xlupo cili api vavavom skali

cili api nmpk je kocik ea.. podeh ea bordosing telingo
mak den yg tanam ni tau

bahan2 tadi ditumbuk n masukkan santan dalam kuali
campakkan hasil tumbukan tadi ea..
biar merenih..
then dan berbola2 buih kuar tu kan
masukkan cendawan
tula ghupo cendawan tu..
biarkan sampai mendidih lagi then masukkan suku
asam keping

suku je.. bangi ghaso ea wangi sket.
haa jangan lupa taruk garam.
kali ni aku letak garam seket sebab aku da goreng ikan masin yg rangup n ikan goreng.
mak aku kan kena kawal dia punye kandungan garam
nila hasil masakan aku hari ni
masak lomak cendawan busut. sambal belacan, ikan goreng, ikan masin istemewa, daun selom and jering hasil buruan semalam kat pasar malam
see
she really enjoy and it really makes me happy

walaupun she keep on nagging masak lomak ni kurang garam. krg ko panehkan laie lotak garam..
no no mama

habis licin tau dia makan
dah abis mkn layan balik puteri yg ditukar
sambil makan buah
nampak tak tiub kat leher tu
kat situla mak aku dia buat dialysis sebab yg kat tangan tu belum lagi matang
mmg dia enjoy mcm ni
kaki naik atas meja kecik sebab dr xkasi kaki dia juntai nanti air byk turun ke bawah

oklah.. mmg aku first time masak lauk tu
korang mesti lg terer
aku bantai je.
sebab mak nk mkn
then keta kan xde
so xde transport nk beli lauk
(T_T) tapi mcm ok je
sambil mak aku makan dia ckp
belajar masak sok ko dah berkawan,,, dapat kawan yg xsuke makan luar
padan muko ko (kawan means laki or husband in bahasa mak aku)

ikanthink: malam ni ade org nk dtg rmh.. nk masak ape ea? steamboat jela.. sonang

No comments:

Post a Comment