Wednesday, May 16, 2012

cita2

salam dari hati ke hati

ok. igt x masa kecik2 kita kena tulis kat 001
nama, tempat tinggal n last skali cita-cita
aku igt masa darjah satu
cita-cita aku nk jadi cikgu/guru
confident.. beb dok taman guru melayu
arwah abah cikgu.. sure nak jd cikgu..
wahahaha

tapi lawaknya.. abg aku..  ape cita2 dia masa tu
masa tu abg darjah 2.. aku darjah satu
dia mmg best friends aku dari aku kecik insyaallah nanti sampai bila2
ktorg mmg rapat
so bukak la kad 001 dia..
cita2 dia nk jadi pemandu lori sampah...
lawak x?
sebab ape?
ko bygknla mase kita kecik2
ape je hiburan yg ade.. tv?
arwah abah mmg sekat
payahla nk tengok..
ikut masa.. nanti kena marah
hiburannya adalah lori sampah yg dtg 2hari sekali kat rmh
pergh kira kagum tu
tgk dia buka kaut semua sampah2 masuk dlm tong besar tu
bunyi pon pergh mmg kagum..
pastu igt x dulu2 mane ade susu tepung dlm paket
semua dlm tin.. milo dalam tin
mase tu.. kira hebat tgk dia lenyekkan tin susu tu..
so mmgla.. kita akan kagum..
aku pon siap bangga ko!!
hahahahaha
bengong

so, bila aku besar sket
dah pandai
bkn pandai sgt.. tapi aku selalu g hosp
tgk dr check mata aku
aku mmg ade masalah mata dari aku kecik..
mmg darjah satu dah g check mata kat hosp
darjah 2 ke satu aku dah pakai spek
pergh mase tu
mmg selalu kena ejek..
doraemon.. nenek tua.. old maid.. (igt x kad tu?)
so cita2 aku nk jadi doktor
konpident

pastu bila selalu tgk tv bace paper
cita2 pon berubah nk jd professor.. wahh
ko mampu?
pensyarah... sebab jiran aku dulu pensyarah maktab
aku mase tu mmg dah kira hebat
yela acik tu pensyarah tu..
xkira nk jd mcm acik tu
inspirasi

pastu
terus kekal.
cita2
nak jadi pensyarah, doktor, cikgu

pastu masuk teknik
aku masuk civil engineer..
mase tu.. mmg xle blah
ntah ape2 jela cita2 aku..
nk jd arkitek
pelukis pelan..
pastu bila form 5 aku rase terinspirasi cikgu add math yg super garang tapi super baik hati
so, cita2 nk jd cikgu
xkesahla add math ke math ke civil
so, lepas spm mmg siap minta
diploma kej awam serta pendidikan
ko serius hati mmg nk jd cikgu
sekali dapat masuk matrik
so, aku pon tekad.. nak masuk UPSI, arwah abah dulu student MPSI..
so, mmg nk ikut jejak arwah abahla

sekali abis matrik.. tawaran pertama lepas result keluar
adalah surat tawaran utk temuduga
untuk program ijazah sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional.. KUiTTHO
aku igt mase tu kat poli shah alam
pegi la..
skali dlam minggu tu dapat call dari utm
next week ade interview
kat utm kl.. tapi dia tnye ade g interview KUiTTHO x?
aku ckp ade
then dia ckp nanti dia call aku semula
then ptg dia call balik
aku xyah g interview UTM sebab dah dapat KUiTTHO
huhuhu
sodih..
sebab aku xmau g sane
cita2 aku nk g UPSI

tapi akhirnya allah maha mengetahui
jalan aku di KUiTTHO mmg alhamdulillah semuanya dipermudahkan
arwah abah meninggal masa aku tahun 3 ..2005
sedih
aku igt mase tu lg 2 hari nk hari raya
lagi 6 hari nak final exam
hurm..
mase bulan pose tu
aku ade borak2 ngan arwah abah.. abah ckp kalo bole nanti aku sambung master
dia nak aku jd cikgu yg lebih baik dari dia
insyaallah
dalam adik beradik aku yg 11org tu
aku sorg je nk jd cikgu
yela aku sgt manja ngan arwah abah..
suka borak2 ngan dia..

so, lepas abis degree.. aku isi borang nk posting..
1st choice sarawak
2nd choice negeri sembilan
3rd choice melaka

xagak2 nk g sarawak. masa tu mmg nk merantau.. nk tau mcm mn sarawak. alhamdulillah sepanjang 4thn degree aku aku dah merantau berjalan satu malaysia dengan percuma
semua tajaan universiti. so, negeri yg xernah g adalah sarawak n sabah

pastu rezeki
aku sambung
dapat keje kat UTHM. masa tu KUiTTHO dah berubah jd UTHM..
so, pikir2 balik
urm..
aku jadi lain dah sekarang
cita2 kecik2 aku mcm menjadi kenyataan
alhamdulillah
xtau percaturan yg allah dah buat
semuanya tertulis
aku kadang2 pikir itulah

alhamdulillah aku kini seorang tutor(xconfirm lagi pensyarah),
seorang guru, insyaallah bakal Dr. (xle bg mc ea),
insyaallah nanti ade rezeki mana tau dapat prof..

tula.
kdg2 nk gelak pon ade
tapi naluri seorg cikgu tu mmg aku semat dari aku kecik lagi
ko bygkn lepas spm org tnye nk jd ape?
cikgu!!
haa banggo ko!!
yela.. persekitaran pembesaran aku yg bergaul dgn ramai cikgu2
makin menguatkan aku

insyaallah aku akan cuba berbakti untuk masyarakat, nusa dan bangsa..

selamat hari guru


IkanThink: tahun ni dapat sms lagi dgn student SMT melaka, hari guru. alhamdulillah sgt suka..

1 comment:

  1. wah..masa kecik dulu i nak jadi polis..tapi dah sealiran dgn u pula sekarang..tp cikgu dengan polis lebih kurang je x??..kene soal jwb dgn anak murid..anak murid xleh jawab soklan..kena kasi gertak sikit..haha..

    ReplyDelete