Thursday, May 3, 2012

renungan diri #1

salam dari hati ke hati

tetiba terasa keinsafan diri yang terlampau
lantas terkeluar status ni pada fb

bila kita susah kita akan selalu cari ALLAH. dan terus insaf. tapi keinsafan itu selalu tidak dijaga dan selalunya hilang bila ALLAH bagi kesenangan. begitu juga bila kita sedang susah, org bantu kita tapi bila kita senang, kita cari kesalahan dia.. hilang kebaikan beribu kebaikan yang orang itu buat (renungan pagi2 buta jumaat)

bende ni terjadi pada aku sebab aku terlalu mencari kesalahan org
diri aku sgt fragile
macam2 jadi
utk aku this week
aku dengar apa kutukan org dibelakang aku
aku cuba untuk redakan hati aku
aku bincang ngan my bff pasal bende ni
alhamdulillah
dia memahami n aku ade resolusi and tindakan yg akan dibuat
tapi aku cuba membuat keputusan seperti tarik rambut dalam tepung
xmau membuatkan mana2 hati terasa..
sebab ni melibatkan byk pihak
family bff aku n hubungan aku n dia
end up aku just diamkan diri sebab xmo mana2 hati tersingggung ngan tindakan aku
xpela biarla bende ni reda sket nanti
insyaallah xde ape2 kot yg akan berlaku next

ok second thing suddenly aku tgh2 happy lepak ngan my very old friend yg dtg dari jauh
try nk entertain dia
then aku dpt panggilan dari abg aku
yg mak aku sakit
so, aku terpaksa balik and smpi seremban mak sgt fragile
aku just diamkan diri sbb selalunya mak balik dialysis mmg mcm tu
penat n kdg2 muntah2
then at the same time aku celebrate birthday my sweet pie dida

biarkan dulu mak aku rehat
bila majlis semua dah selesai..
aku sgt2la penat.. pagi tu aku ade very strong hardly discussion with my lecturer and colleague
pasal our future research
then otak sgt stress

aku lepak jap.. hati xsedap tgk mak.. tinjau.. mak request bubur and teh o
dlm penat2 nk tido buat jugak
then phm2la kan masak bubur
of course takes time
especially masak pakai beras basmathi
then mak keluar nk mkn gak bubur
walu xkembang..
then dia srh hantar dia g spital
ak pon call kakak n abang aku. phm2la keta xde
(at this time.. aku mmg rase kereta aku tu adalah my biggest keperluan)

sedih sgt sbb kena tgg abg.. mak aku ckp dada dia sakit..
then sampai hosp terus dr diagnos mcm2
suspect jantung n kurang oksigen dalam darah
dr bagi ubat cair darah
then mak ckp dada dia rasa relief
sedikit demi sedikit
then dr ckp ni mmg kena admit hosp..
sebab dr nk monitor jantung mak aku

aku just diamkan diri..
biar abg aku yg buat
sbb mmg dia ngan mak all the time
aku mmg selalu bersyukur dapat abg mcm ni
walaupun kadang2 sakit hati tgk dia xmo keje n so on
tapi dia jela yg sanggup ddk ngan mak n without any complain pasal duit etc
alhamdulillah

esoknya dtg hosp jumpa dr. skali dr ni jiran aku daa... si rashid kawan main2 kejar2 aku
abg2 aku mmgla xkenal
sebab dia kan batch aku..
so, bincang2 dia ckp biar mak dok cni 2-3 hari
dia nk monitor jantung mak tgk mcm mn

so, itu jela.. aku igt hari tu mmg da sihat.. skali magrib tu satu may
temp badan mak naik jadi 39.2
serius badan mak sgt panas..
nurse srh aku lap2 badan mak..
byk kali aku lap..
alhamdulillah temp makin turun..
aku dari nk balik rmh.. terus xjadi..
dok hosp jage dia. sbb badan mak mmg sgt lemah..
then mak tido jela spnjg malam.
xgerak2..
sempatla aku melayan cerita mencintaimu eman manan ngan sharifah amani.. best citer tu

bangun pagi.. badan mak makin ok..
aku mandikan mak..
lepas tu sikatkan rambut n buatkan breakfast teh n sekeping roti
mak makan habis..
then kakngah continue shift sbb aku mmg dah xlarat
kngah jage mak dari pagi smpi petang..
ptg aku plak sambung
alhamdulillah makin positif

ok.. mak dah menjoyah
cite2 mcm2 semua
aku suka je..
then pagi tadi aku jumpa dr. dr ckp mak demam sebab infection pada jarum yg dr cucuk kat tgn mak tu
ala jarum yg kalo kita masuk spital mmg dia buat kat tgn kita tu
so bila bukak
bagi antibiotik dia ok

so, as usual bila aku aku penat..
puasla aku cari setiap inci kesalahan org lain
ape org ckp aku jadi hangin
pastu nk ikut kehendak hati aku je..
then marah2 hempas pintu bilik air (benda yg memuaskan hati)
gosok lantai bilik air

pastu nangis2
hurm..
then seb baik masa nangis2 tu muhasabahkan diri sket
terigt balik ape yg org lain dah buat kat etc
hurm..
manusia mudah lupa
nasib baik org sekeliling aku mmg prihatin ngan perangai aku
so, ok jela

tapi masih lagi xdpt settle ngan masalah aku yg pertama
buat xtau sudah
n biarkan jela
jgn pikir2kan sgt
org ni kalo xde keje mmg suke kumpul semua salah org
tapi xpndg slh sendri

so, kalo xmo jadi b**** jgn layan org mcm tu
biarkan ajela..
nanti dia sedor baru dia tau
huhuhuhu

No comments:

Post a Comment