Friday, August 7, 2009

scuba diving course (part 2)

Salam dari Hati ke Hati

entry kali ini rentetan daripada part 1 yg dah buat lepas

Day 2
24th july 09
2nd Dive
test untuk 4 benda yg buat masa circuit exercise

hari ni start dive kul 9am..
urm hari ni ade test n kita start dive dari jetty.
semalam aku mula dive dari persisir pantai.. so masuk air jalan pkai backward swim je

so hari ni kena masuk ke dalam air guna kaedah giant stride


ak sgt cuak okay...
dala bende ni semua berat2 blkg aku
pastu nk pkai fin takut n xreti tiba2
sebab kena bongkok..
hurm

habis semua orang ak pegang
seb baik ade buddy ak n en mi yg memegang ak dgn penuh kasih syg
n ak pon terus boleh jatuh ke dalam air
dengan vangganya

then kami terus ke tempat yg di tentukan pada kedalaman lebih 10kaki
cari tempat yg xde coral
terus turun ke bawah n duduk melutut
pergh!!
mase tu
da pandai da
xsusah nk melutut

then da ok terus wat sign macam ni
ni bukan ak okay..
ni yusri..

air pon xcantik sgt masa ni
keruh.


then kami pon di test oleh instructor pada kedalaman 15kaki.
hurm test

1. facemask clearing
2. 2 step demand valve
3. weight belt
4. buddy breathing

ak n buddy ak di test dulu..

again sekali je wat dah lulus
yeay!!!

ni buddy aku mase test!!
ok kami lulus
ak da xterkial2 pakai weight belt da.
semakin pandai..
urm..

then selepas test kami dikehendaki naik kembali ke atas..
nampak mudah.. sebenarnya kami berada dalam air dalam tempoh yg agak lama juga tau
yela nk wat benda tu semua dlm air bukan mudah
kita tengok mmg senang
tapi yg menjalankannya
pergh
siap tertongeng2..
hehehehe

semua di kehendaki sentiasa bersama2
dengan buddy
kira jarak buddy n kita arm reach.. mudah di capai.
tapi janganla sentiasa berpegang tangan ngan buddy mase dive
pelik tu

then naik
aku tukar tank
pkai tank yg baru
kami stil lepak di atas
sehinnga kul 12.30
untuk dive kedua..



dive ke3
hari yg sama

stillturun dari jetty pakai giant stride
kali ni turun untuk ke ketinggian lagi dalam sehingga lebih 10m

ak turun kali ini dengan penuh keyakinan
hehehehe
da ok sket..
walupun puas buddy ak membantu
hurm

kami menyelam di kawasan coral yg cantik
serius
ak sgt nyaman mase dive tu
rase sgt relax
ak tengah2 dive boleh terjumpa ikan
boundhead sebesar pemeluk kat depan aku

ape persaan kalo jadi aku?
serius.. cuak..
dibuat ikan tu ngap aku?

then ak terus cari instructor aku..
die baru nampak.. sedangkan ikan tu kira2
xsampai pon semeter ngan aku..

dia sangat pandai orang nak ambil gamba terus larikan diri
cess
da la air keruh lagi hari ni..
hurm

yg penting ak jumpa macam2 jenis ikan dalam tu
sgt best
ikan nemo(clown fish) yg cute2
coral2 yg cantik
cacing2 laut
siput2 dan macam2 lagi

sangat bahagia..
ni pic ak dive kat situ

bayangkan dive ikan2 sangat banyak depan mata
wah!!!
ak sangat suka

then naik ak backward finning sampai ke centre fishermen diver
itu adalah sangat lama
mau 2km
sangat penat
ak xlarat

then ak siap request ngan instructor srh start kul 5ptg
sbb ak sgt penat

balik bilik mandi
tengok suar ak koyak
ohh.. tula harga yg di dapat dengan seluar yg amat murah
ye kawan2
lain kali beli suar yg berkualiti
insyallah ok


then lunch
rehat tunggu ke dive yg seterusnya.


dive ke-4
kul 5.30pm

dive yg seterusnya
terus ke kedalaman yg lebih lagi
30 kaki pula
ohh

with buddy haide n en mi

dive di bawah jetty
terus ke ujian yg seterusnya
melalui bingkai
jika lepas
maka lulus la lagi
wah...
sangat cuak ok
ready...
;
;
prepare for dive

(seperti biase.. ehem2)
:
:
:
:
dive!!!!


(en asham sgt keji gelakkan aku)

aku rase da semakin confident... memerlukan assistan untuk pkai fin
sebab
masih belum pandai lagi la

okay
dive pada kedalaman macam ni amat mencabar
telinga mula2 turun sakit macam kena cucuk
so ak turun yg paling perlahan
sebab ak xnak telinga ak sakit
then
ak terus ke tempat cabaran ujian
hehehehehe

lihatlah..


waa.. dive seperti jerung untuk melalui
then

lepas
yeay

hehehehe
ak sangat suka
lulus
siap wat peace lagi
walaupun
hati ak gundah gulana
hehehehehe'

then dive sepanjang kedalam lebih 30kaki
wahh
coral lagi cantik
aku suke

tapi pada kedalaman ni
mmg byk boat
so kat bawah dgr bunyi dengung yg sangat kuat..
hehehehe

naik atas hari pon da nak malam
aku sangat penat hari ni
dive 3 kali beb
dah la penat semalam xabis lagi
then kepala aku yg jatuh terhantuk batu
semakin membengkak
urm ak memang senang jatuh...

tapi bukan jatuh cinta
hahahahaha


day3
last dive
dive ke5
tengahari kul 12.30

kali ni ak xjoin dive ngan mamat2 tu
diorg suke mempergunakan aku
lagipon mmg perangai penakut aku tu kan
hehehehe

so pagi ni ak tukang amikkan gamba je dari atas


parit raja diver
include me... hehehehe

dive kali ni kita kena wat boat dive
dive dari atas boat so jatuh kebelakang..
ak sangat suka jatuh macam ni
tak sakit n selesa

seperti biasa
this guy memang suka membantu aku...
heheheheh
then ak turun dari step yg macam ni la
sangat ok

sebelum tu
ak ade last test kena fin laju naik atas
tengan valve pegang kat tangan
sambil kua bubble n suara
macam menjerit tapi menjerit pelan

then ak wat..
kali pertama
hurm
fail
separuh jalan ak masukkan valve balik
kali ke2
lulus yeay
sangat mencuakkan n ak okay je kan?

then terus dive pd kedalaman 52kaki
wah
best sgt

jumpa macam2 ikan lagi
aku amat seronok
hurm


pada kedalaman 50 kaki I'm okay

visibility hari last sangat baik
aku sangat seronok
muka ak sangat comel
nampaknya


then naik jetty semula
aku kena swimming dari hujung jetty ke pantai

weih aku xreti swimming beb!!!

tapi berbekalkan snorkel mask n fin
en sapiee srh gak ak turun
wah ak da boleh terapung
n aku terus swim sampai ke pantai
kira2 1km la kan
4lap kolam renang
then

samapai ke hujung
breath holding 30second
n apungkan diri 10 min

then aku lulus
yeay!!

sangat berjaya

hasilnya


kami lulus

wooo
yeay
yeay
yeay
yeay
.
.
.
C-card


dive table
(untuk dibawa ke mana2.. sebagai panduan)

C-card dah dapat
kini aku kejar buku hijau
tesis aku
once aku submit tesis
aku dive lagi
tunggu bulan 10 ni



IkanThink:lega sket da siap entry ni.. takde rase nak marah2 da

2 comments:

  1. seronoknye dia ade pengalaman dive..nak jugakle.......bila agaknye ye..

    ReplyDelete
  2. zana!
    nak nemo lah wei
    ksk aku 1baldi hehe

    ReplyDelete