Sunday, August 2, 2009

scuba diving course (part 1)

Salam Dari Hati ke Hati

hurm.. da berminggu da aku lepas ak lulus lesen scuba
tapi xupdate2 pon
hurm busy sgt ngan keje aku

then macam xberapa mood nk wat
tapi di sebabkan ak hangin hari ni..
geram sgt
ak sedang membangkitkan mood ak dengan mau meng update
cerita diving aku
supaya perasaan ak menjadi sorga

hahahaha

okla.. seperti entry2 diving aku sebelum ni
aku perlu lulus ujian bertulis and medical check up sebelum ak pergi menyelam jadi
aku perlu bace buku ni la


ramai org ckp apsal aku amik NAUI aku xamik PADI
tapi pada mulanya ak pon xtahu yg organisation scuba ni ade 2 sebenarnya

aku ingat semuanya sama..
then bila aku amik lesen barula instructor ak bg tahu pasal benda ni
NAUI mmg susah sket nak lulus
instructor boleh hold kita punya lesen if kita ni xcukup kompeten..
ak punye instructor dah bagitahu da benda ni dulu.
then bila aku da amik lesen
ak borak2 ngan orang kat pulau diorang ckp ak amik bawah NAUI??
wahh susah tu nak lulus...

tapi alhamdulillah aku lulus
tapi pada akula la kan..
PADI n NAUI ni cuma berbeza macam UTM n UTHM.. (promote uni nampak)
tawarkan course yg sama cuma approach berbeza..

memang PADI lebih ramai yg amik
tapi aku lebih prefer NAUI.. sebab motto die
Dive safety through Education
hurm
da mmg org education ak kan..
ak mmg percaya education yg boleh merubah dunia
wahh... gitew..


okay selepas aku lulus semua ujian di darat
bermula aku punya explorasi di dalam air..
aku pergi ke tioman selama 4 hari dari 23-26 july
buat 5 dive
giler penat

ceritanya mula macam ni

day 1
23 july 2009
1st dive aka circuit excercise

yg amik lesen kali aku berempat
before ni ak bgtau yg kami amik ber3 je
tapi last2 abg yusri pon nk join
hehehehe
so yg amik kali ni
aku, abg haidir, abg yus n amirul
ak sorg lagi pompuan

hurm mula2 ni kami cuma diajar macam mana nak buat
1. facemask clearing
2. 2 step demand valve
3. open n wearing weight belt.

mula2 nak berlutut dalam air tu
pergh!!!
cramp beb kaki aku
susa..
dah la dengan ombak2
brg2 kat blkg ni byk..
plus lagi dengan perasaan takot ak yg tak bertempat ni!!
ak kn takut air sebenarnya..

then pada mula2 instructor ak wat pada ketinggian 4kaki je.. kalo diri parat2 pinggang je
air tu..
ok mula dengan face mask..
instructor ak.. srh ak buka face mask
n buka air mata dalam air
pergh..
perasaan pertama
pedih la mata beb
tapi instructor ak ckp
xakan pedih buat je
ak pon buatla
mula2
melompat ak kua air
terkejut
air masuk hidung+muka jadi sejuk!!!
cuak aku!!
3 lelaki yg wat dgn aku
semua ok
then instructor aku ckp relax
wat elok2
pelan2
relax2 n masuk air balik
ak pon watla..
resultnya
tada....

mata xpedih pon
mata aku kan rabun teruk
so bila buka memang susah la
hahahaha

sebelum korang baca lagi..
for ur info, mask ak tu ade corection.
mata ak kan rabun
teruk
belah kanan -800, belah kiri -600
so instructor ak belikn aku siap2 yg ade powerla
sgt baikk kan instructor ak tu.

then tugasan kedua, buka demand valve, yg kuar dari mulut tu
campakkan ke luar n masukan balik dlm mulut
ade 2 kaedah
sengetkan badan amik dr sisi
then satu lagi
capai dari belakang.

mesti tanya macam mana nk bernafas
senang je
nafas je.. kuarkan buble dr mulut n capai
urm senang sket ni

then yg keduanya buka weight belt,
duduk mcm laki nk minta aproach tu
then letakan pada lutut
n pkai semula.
urm
tu susah
sebab rase leceh semua equipment ade kat bdn kan..
ak siap nagis2 lagi masa mula2 nk psg
xsampai..
sampai semua laki2 tolong pakaikan
tapi ak nekad
ak nk pkai juga
akhirnya bole...
then
dah ok..
pada kedalaman 4kaki
kami naik semula

pastu instructor srh ke ketinggian 10 kaki pulak.
then belajar backward fin dari situ
turun kedalam air
equalize telinga pelan2
jangan biar smpi sakit br nk tekan
10 kaki tu xla dalam sgt
dlm 3meter je..
tapi serius ak xle2 trn2
telinga ak susah nk equalize
then instructor ajar
bru pandai
trn sikit da sakit

da smpai kat bawah duduk melutut lagi
then wat lagi 3 benda yg buat tadi..
aku semakin pandai
n xtakut sgt da...

then instructor ajak trn pd kedalaman 5m pulak
n kena belajar dive sendiri
yeah2
mase tu ak sangat seronok


sebelum tu ak perkenalkan assistant instructor
abg suhaimi yg cool
die snorkeling kat atas sambil pegang benda ni..
supaya abg2 bot xlalu atas kitorg
serius kalo bot lalu giler kuat bunyi die

dia ni da advanced diver..
so pegang sausage yg baru die beli
tulis "DIVER BELOW"

so da sampai
buat benda yg same lagi..
tapi masa ni da rase senang da wat.
huhuhu
n rase sgt penat.
oh aku lupa
kita wat satu lagi..
4. buddy breathing.

ni bila kecemasan kita out of air
kita bagi air kita pakai demand valve pada buddy.
hurm
ak berbuddy ngan abg haider
hehehehe
jangan marah.. tapi laki org.. not my type..
da mcm abg ak da ak wat diorg ni semua

then naik ke atas
ak sgt penat
ibu mengandung ni sdg berjoyah di atas bersama abg mi
snorkeling atas kitorg

1st dive
pengalaman sgt penat...
bygkn dah pegi sampai kedalaman 10kaki
then balik balik ke pantai
jauh tu
sangat penat
bacward swim
da sampai ke gigi air
ak sgt xlarat nk angkat brg
hurm
seb baik ade assistant yg baik hati
tolong angkatkan
wahh...
ak sgt suke
gagah perkasa..
rasa sgt disayangi... yela ak kan sorg pompuan
so layanannya 1st class la
hahahaha

naik atas
sekali ak rase jaw ak sakit
1dive ak takut
so ak gigit mouthpiece tu kuat2
cuak sgt kot
then jaw ak cramp
penyudahnya
ak xle mkn
sgt pelahan
n bersopan
hahahahaha

balik bilik
mandi.. turun makan
aku jatuh tangga
kepala aku terhnatuk kat batu.
tapi di selamatkan oleh haider
hahahaha
boleh tak dia ckp kalo ak pengsan kan senang

hampeh tol!!!

tapi seb baik takde ape2..
so kami tgg yg lain pergi dive malam br kami makan malam
sangat lapa
seb baik ade bw bekal nugget
habis ak ct amirul n haider mkn tggu
asham, en sapiee n mi pergi dive malam
sambil tengok citer syurga cinta
yg di tayangkan secara percuma di ruang legar kat pantai salang tu

okla citer ni
tapi too clishe' kot!!
entahla..
daripada ak bosan tgg
ak tertido dgn muke selamba kat bench kat sane..
ade aku kesah?!!
sekati aku la kan..
hehehehe
then dari tertido sebab bosan ak bgn jadi risau
sebab diorg tak naik2
ish2

tak lame diorg sampai
br kami mkn
hurm okla
cuma ak xle mkn byk
walupun makanan sgt sedap
urm...

lepak2
then terus balik tido

penat+sengal2 badan


IkanThink: nantikan part yg lain plak okay

No comments:

Post a Comment