Monday, July 13, 2009

kenapa orang??

Salam dari Hati ke Hati

"KENAPA ORANG BUNUH ORANG.. SUNGGUH JAHAT ORANG ITU"
HAHAHAHA
lawak giler statement ni..
ak xle lupe kaset pujaan sirap
buku ujang.. lawak giler...
ade lagi ker ar buku tu...
eh silap majalah..
sekarang ni aku tengok orang dah xbeli dah majalah2 macam ni
orang banyak berpindah kepada GempakStarz punye buku..
macam-macam..
aku adela buku tu satu dua..
tapi bukan aku beli
aku rampas student aku punye..
jahatkan aku..
(kepada semua anak-anak murid cikgu zana.. sori yea.. saya xakan pulangkan.. saper suruh bace masa saya sedang menagajar kat depan)

dah la aku mengajar subjek mechanical
(Mechanical Engineering Study MES)..
berbuih2 mulut cikgu ni cakap English
hahahaha

hurm.. berbalik kepada buku..
aku adela juga ternampak majah ujang ni
satu dua dulu..
tapi aku tengok lawak die mcm dah kureng
aku suke pelukis.. sukun, duku, ubi, ujang n yg wat mat despatch tu
best sgt!!!

dulu aku pernah pergi lawatan sambil belajar di empangan kenyir, terenganu dulu
masa aku mengajar teknik bukit piatu... jadi guru pengiring aku!!!!
bawa student elektrik kat sane!!
tapi yg paling mengingatkan aku.. kami pergi tour ke air terjun kat tasik kenyir tu..
n aku naik boat.. xlaa mcm boat sgt..


aku naik tu boat yang selalu kartunis ujang gne biler die pergimemancing kat sane n dapatkan ilham..
cantik boat tu
ade gambar2 karikatur yg macam-macam..
siap ade katil lagi boat tu...

hurm
berbalik kepada komik..
kini aku minat bace komik sin chan..
da banyak aku kumpul
tapi semua dah hilang
semuanye kerja anak buah aku!!
tapi dah lame dah aku xbeli..
mau dah bertahun dah gak..
selalunye aku beli kat terminal bas..
aku beli untuk hilangkan bosan
bile dalam bas
ak xsuke tertidur dalam bas
sebab dah macam-macam pengalaman aku tertidur dalam bas
hingga menyusahkan penumpang sebelah aku..
pernah sekali tu.. dah la mamat tu ensem
dok kt sebelah aku.. aku terlentok punyela syok kat bahu die
hahaha
sori bang.. ai xsengaje..

entry aku kali ni aku banyak ceritakan pasal buku..
yela aku kan student cemerlang 2008... hahahaha
tabiat aku sekarang ni
suke membace
yela membace Jambatan Ilmu..
kalo aku buat karangan UPSR dulu faedah membaca buku mesti dapat A kan..
hahahaha
tapi lagi lawak kalau ade karangan tu bertajuk "Faedah Membaca Buku"
orang karang
seorang budak bernama Faedah yang suka membaca buku..
ini cerita betul ni
cerita dari seorang guru
yang pernah memeriksa karangan UPSR.. budak buat macam ni..
hahahaha
lari dari tajuk
sian budak tu
penat die tulis
dapat 5markah je..
elleh aku ni spm pon BM dapat C.. kecoh je!!!
xpe sekurang-kurangnye aku dah nk dpt master dah!!!phew...
tapi belum lagi..
next yearla kot
hurm sedeh.. kwn2 same msk master ngan aku akan grad next month!
aku xabis2 lagi
yela sape suruh buat by research!!! Kualitatif pulak tu!!!

ok.. cerita aku mengenai
aku telah membeli buku dari favorite writer aku..

Ramlee Awang Murshid
new book die
Mikhail...



seperti biase
karya die xpernah mengecewakan aku!!!
best sgt untuk dibaca
pernuh dengan saspen.. thiller.. dan yang paling penting full of message!!
setiap kali aku habis baca buku ramlee ni
aku akan selalu terpikir
giler la otak orang ni...
macam mana la die fikirkan?
macam selepas aku tengok transformer
pon same..
seperti biase aku bagi buku ni 5bintang

dan aku pon beli buku
yang lame dah aku beli mase aku lepas spm lagi..
buku tu dah hilang
abang aku bg makwe die pinjam (kini bini die)
then xreti2 pulangkan dan hilang terus
dari tahun 2002..
so aku beli la tanpa ragu-ragu

Kau Yang Satu
karya Nia Azalea


pon best gak!!
tapi bila aku baca buku ni balik
baru aku tahu.. kini aku dah tak layak untuk2 buku-buku macam tu
mungkin kematangan dah berubah
aku dah mula buku yang lebih berat
xmacam just untuk budak-budak baru berangan nak bercinta
huhuhu
xpe
karya ko still ok lagi

aku pon beli buku soduku gak..
aku selalu main online je
dan game kat komputer..
pergh bende ni macam dadah weih!!
xjadi kerja aku..
giler kentang aku main soduku ni...
pantang xde kerja.. mesti aku main...

hurm..
yang penting
membaca itu memang jambatan ilmu
banyak yang boleh kita dapat dari membaca ini..

tapi kempen membaca yang kementerian kita sedang buat sekarang ni
aku rase kurang berkesan sikit..
and aku rase budaya membaca ni kita perlu terapkan dari akar umbi lagi
dari rumah..
kadang-kadang ni mak bapak suruh anak-anak membaca
tapi dia sendiri tak membaca
marah bukan main dengan budak-budak kalau tak membaca
tapi mak bapak lah yang perlu tunjukkan kat anak-anak
contoh yang terbaik suruh anak-anak membaca

jadi role model..



IkanThink: kurangkan membaca buku-buku novel!! bace jurnal beb!!

3 comments:

  1. aku membayangkan camna ko jadik cikgu..haha!!!

    ReplyDelete
  2. cek:
    mmg smpi berulat2 da buku aku ni.. kesan2 sambal.

    eteq:
    tu la pasal!!! aku pon mase mula2 pon pikir gak mcm tu...hahahaha

    ReplyDelete