Thursday, March 11, 2010

moral of the story

salam dari hati ke hati

banyak benda yang aku belajar tentang kehidupan semasa jaga mak kat spital
aku kan pernah berniat xmo kawin..
malas.. xmo komitmen sebab aku selalu jumpe orang yang salah
haigh
then,
mase jage mak, macam2 aku tengok.

kisah 1

auntie ni orang india.. hari masa mak nak keluar hospital tu die pon sebenarnye dah bole keluar.
tapi nurse xbagi sebab waris xdatang amik die utk byr bill hospital.
then, aku tanya ngan auntie anak2 xdatang ke? die senyap
die cakap selalunye majikan die bayarkan..
tapi xde yang datang..kesian die.. aku nak tolong.. tapi aku pon macam takat2 je.
xlame adik die datang bayarkan bill spital sebab operation, kena bayar mahal seket rm140.. da la auntie tu susah kerja cleaner aku rase dr ape yg die ckp.. mak aku ade pencen arwah abah.. so xbyr pape pun.

moral:kerja kerajaan ni memang menjamin kita sampai ke tua.. dan sampai mati pon.. hargailah kerja tu ye zana... saya menurut perintah!!! pastu kalo kita kawin, ade anak2 insyaallah bole jage kita, ade suami yg sentiasa disisi. xla macam auntie tu..


kisah 2:

ade sorang makcik ni, peramah orangnye. muke die melecur.. die kena minyak panas selepas die goreng ikan tetibe die pening, dan jatuh kat minyak panas tu.. aku pon macam kesian.. pastu makcik tu cuma ade anak sorang je. anak die habis kerja kul 6 tunggu la anak die datang.. setiap hari.. xde yang temankan.. asyik cakap mak aku bertuah sebab ramai anak.. oh aku rase sangat relevan.. pastu anak die ni lelaki. lepas kejadian minyak panas tu. die duduk ngan anak die, perasaan die macam menantu die ni suke memaki die.. aku xrase macam tu, mungkin marah anak die.. orang tua hatinye rapuh.

moral: jangan biarkan mak sorg2 kat kg.. tanya die selalu, sihat ke tak.. kalo bole jenguk2 die selalu. anak ramai pada awalnye memang susah.. tapi kalo betul asuhannya insyaallah menjadi. aku amik insuran bole coverkan aku maternity sampai 4orang anak. kerajaan 5kan? okay la tu kan.. kalau aku kawin, kalo bole aku nak layan mak mentua aku macam mak aku sendiri.. (verangan) pernah aku memberi tahu seseorang yang if nanti mak ayah die bile da xlarat lagi aku xkesah dok ngan kita 1family sebab die anak sulung tu memang tanggungjwab die.. ohh verangan lagi


apa yang kita boleh lihat, kita cuba pandang dari mata hati
sebab mata hati tak pernah berbohong,
mata hati tidak buta
tidak seperti cinta
cinta itu buta
hahahaha

ni aku amik dari blog hidd susudalambotol

amat bermakna untuk direnungkan

Kadang-kadang,

Orang yang paling warak itu yang paling tipis imannya.
Orang yang paling pandai itu yang paling bodoh orangnya.
Orang yang paling kaya itu yang paling miskin adabnya.

Kerana,

Mereka saling ingat mereka itu orang yang bagus-bagus belaka.
Orang yang patut disanjung sampai bila-bila.
Orang yang wajib dikenang jasanya.

Tapi fikirlah.

Fikirlah cara kamu melayan orang lain pula.
Jangan menyalak bagai anjing diminta kenang semuanya.
Kalau diri sendiri tak betul dan tak nampak dimana.


IkanThink: belajar untuk menjadi manusia yang lebih baik

1 comment: